مسکن دانشجویان در کانادا

مسکن دانشجویان در کانادا



تاریخ : 1401/6/18 ساعت 11:38






خلاصه مطلب: همه چیز درباره مسکن دانشجویی در کانادا

 


🔴   مسکن و محل اقامت دانشجویان در کانادا

 

🔺 دانشجویان کانادایی اغلب در طول سال اول تحصیلات دانشگاهی خود در محوطه دانشگاه زندگی می کنند. به عنوان یک دانشجوی بین المللی، این گزینه ممکن است برای شما نیز جذاب باشد. این یک راه عالی برای ملاقات با دوستان و ارتباط با دانش آموزان دیگر است.

🔺 همچنین اگر فرزند خود را برای دبیرستان یا برنامه تبادل به کانادا می فرستید، احتمالاً به عنوان بخشی از برنامه اقامت در خانه یا Home stay، در کنار یک خانواده کانادایی می ماند. برخی از دبیرستان های خصوصی در کانادا خوابگاهی را ارائه می دهند تا دانش آموزان بتوانند در مدرسه زندگی کنند، غذا بخورند و بخوابند.

در اینجا ما به سوالات مهم در مورد مسکن کالج و دانشگاه پاسخ می دهیم، از جمله:

ـ زندگی در محوطه دانشگاه On Campus
ـ زندگی خارج از دانشگاه در مسکن خصوصی

🔺 زندگی در محوطه دانشگاه یا On Campus

اگر در محل اقامت کالج یا دانشگاه در محوطه دانشگاه خود یا نزدیک آن زندگی می کنید، به این حالت "On Campus" می گویند.اگر فقط برای 1 یا 2 ترم به کانادا می آیید، زندگی در lمحوطه دانشگاه می تواند آسان تر از یافتن مسکن در خارج از دانشگاه باشد. این نوع زندگی در یک اتاق در اقامتگاه با تخت، قفسه و میز مبله خواهد بود. هزینه زندگی در محوطه دانشگاه اغلب شامل گزینه اضافه کردن یک برنامه غذایی است، بنابراین می توانید صبحانه، ناهار و شام را در محوطه دانشگاه بخورید.


🔺  گزینه های اتاق اقامت در محوطه دانشگاه  :  

اتاق شما در اقامتگاه ممکن است یک نفره یا مشترک باشد. هزینه یک اتاق مشترک کمتر از یک اتاق یک نفره است. برخی از دانشگاه ها فقط اتاق های مشترک را برای دانشجویان سال اول ارائه می دهند.

هنگامی که در محوطه دانشگاه زندگی می کنید، به موارد زیر دسترسی دارید:

 ـ اتاق خصوصی شما
 ـ حمام مشترک (توالت، سینک، وان یا دوش)
 ـ آشپزخانه

ـ امکانات خشکشویی
 ـ وای فای رایگان (در اکثر موارد)

🔺   برخی از دانشگاه ها نیز ساختمان های مسکونی به سبک آپارتمانی را ارائه می دهند که می توانید با دانشجویان دیگر در یک آپارتمان زندگی کنید. یک آپارتمان شامل آشپزخانه و حمام اختصاصی است.

مزایای زندگی در محل اقامت دانشگاه عبارتند از:

 ـ دسترسی آسان به دانشگاه و کتابخانه
 ـ نیاز کمتری به حمل و نقل
 ـ فرصتی برای دوست یابی
ـ انتقال آرام‌تر به زندگی دانشجویی در کشور جدیدتان

هنگامی که در کالج یا دانشگاه خود ثبت نام می کنید، می توانید هزینه زندگی در محل اقامت دانشگاه را تعیین کنید و تصمیم بگیرید که آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر.


🔺 زندگی خارج از محوطه دانشگاه در مسکن خصوصی
اگر تصمیم دارید خارج از محوطه دانشگاه زندگی کنید، قیمت اجاره در برخی موارد ممکن است کمتر از زندگی در محل سکونت دانشگاه باشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که باید برای موارد اضافی، از جمله:
ـ مبلمان (مگر اینکه آپارتمان مبله باشد)
ـ ملافه و حوله
ـ وسایل آشپزی برای آشپزخانه
ـ مواد غذایی و نظافتی
ـ برق
ـ گرمایش
ـ اتصال اینترنت
ـ تلویزیون کابلی یا سرویس پخش
ـ ماشین لباسشویی ممکن است در محل موجود باشد. اگر نه، می‌توانید لباس‌هایتان را به خشک‌شویی ببرید و برای شستن و خشک کردن لباس‌هایتان پول بپردازید.

🔺 مزایای زندگی در مسکن خصوصی می تواند شامل این احساس باشد که شما:
 ـ آزادی بیشتری داشته باشید
 ـ حریم خصوصی بیشتری داشته باشید
 ـ در حال ادغام در جامعه کانادا باشید
در این نحوه زندگی کردن همچنین ممکن است متوجه شوید که گزینه های مسکن مشترک باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود.


🔺   شرایط مسکن در کانادا

هنگامی که مسکن خصوصی را انتخاب می کنید، باید تعاریف اصطلاحات مسکن را که در کانادا رایج و منحصر به فرد هستند، بدانید.

ـ آپارتمان یاBachelor apartment  : آپارتمانی متشکل از 1 اتاق بزرگ که نقش اتاق خواب و نشیمن شما را ایفا می کند. شامل آشپزخانه و حمام می باشد.

ـ دوبلکس: ساختمانی که شامل 2 فضای نشیمن یا آپارتمان است.

تک واحدی: ساختمانی که تنها دارای 1 فضای نشیمن، شاید در 2 یا 3 طبقه باشد. اگر ساختمان فقط 1 طبقه باشد به آن خانه ییلاقی یا bungalow می گویند.

ـ اتاق خصوصی: اتاقی در خانه یک فرد. وقتی یک اتاق خصوصی اجاره می کنید، به آشپزخانه مشترک، حمام و گاهی اوقات دیگر قسمت های خانه مانند اتاق نشیمن دسترسی خواهید داشت. این می تواند یک راه مقرون به صرفه برای اجاره باشد. برخی از صاحبان خانه نیز ممکن است " board " را به اتاق خصوصی شما اضافه کنند. این بدان معناست که آنها 1 یا چند وعده غذایی در روز به شما می دهند.

لانه یا Den :  ؛ اتاقی کوچک، با در، یا بدون در. ممکن است محل مورد اجاره شما دارای این اتاق در کنار سکونتگاه باشد. می توانید از یک لانه به عنوان اتاق نشیمن، اتاق خواب ، دفتر یا انبار استفاده کنید.

حمام یا Ensuite  : ممکن است محل مورد اجاره شما دارای حمامی مستقل باشد که می توانید مستقیماً از اتاق خواب به آن دسترسی داشته باشید. برخی از آپارتمان ها دارای حمام اختصاصی و حمام دوم برای مهمانان نیز هستند.

اتاقPowder room : یک اتاق کوچک تنها با توالت و سینک (بدون دوش یا وان). که معمولا جهت آرایش از آن استفاده می شود و ممکن است محل مربوطه دارای آن باشد.

تهویه مطبوع  AC  ؛ بسیاری از مناطق کانادا در تابستان گرم هستند، اما همه آپارتمان ها یا خانه ها AC ندارند.

مبله: اجاره آپارتمان یا خانه شامل مبلمان اولیه مانند نیمکت، میز و تخت می شود. یک اجاق گاز و یخچال نیز عرضه خواهد شد و شاید ماشین ظرفشویی، خشک کن لباس و لباسشویی.
بدون مبله: اجاره آپارتمان یا خانه ممکن است شامل اجاق گاز، یخچال، ماشین ظرفشویی و سایر لوازم باشد. حتما بپرسید اجاره شما شامل چه چیزی می شود. اجاره بدون اثاثیه به این معنی است که هنگام نقل مکان، اتاق ها خالی خواهند بود، بنابراین باید مبلمان خود را تهیه کنید.

آب و برق: آب و برق (که اغلب در کانادا به آنها آب می گویند)، شامل گرما ،آب و برق و AC می باشد. مهم است بدانید که آیا شما یا صاحبخانه هزینه خدمات آب و برق را پرداخت می کنید. گاهی اوقات، اجاره شامل خدمات آب و برق می شود (صاحبخانه پرداخت می کند). گاهی اوقات، مستاجر هزینه آنها را بر اساس میزان برق، گرما یا آب مصرفی آنها در هر ماه پرداخت می کند.

اجاره: قراردادی بین شما و صاحبخانه که اجاره و مدت زمان اقامت شما در آپارتمان یا خانه را تعیین می کند.
اجاره فرعی: اگر مدت اجاره شما به پایان نرسیده است و می خواهید آپارتمان یا خانه را ترک کنید، می توانید با شخصی به توافق جدید برسید تا اجاره نامه را تا پایان آن به عهده بگیرید. آنها آپارتمان را از شما اجاره خواهند داد. حتماً از صاحبخانه خود برای اجاره آپارتمان خود اجازه بگیرید.


 🔺  امضای اجاره نامه و پرداخت خسارت :

هنگامی که یک آپارتمان یا خانه را در خارج از دانشگاه اجاره می کنید، باید:    
ـ قرارداد اجاره امضا کنید (اجاره های 9 یا 10 ماهه در برخی از شهرهای دانشگاهی و کالجها رایج است).
ـ اجاره ماه اول را فوراً پرداخت کنید.
ـ نیمی از اجاره ماهانه را باید فوراً بپردازید (این قانونی است که؛ در صورتی که تصمیم به ترک ناگهانی بگیرید، یا خسارتی به اموال اتاق بزنید، از صاحبخانه محافظت می کند).
ـ پرداخت خسارت به صاحبخانه.

ودیعه خسارت مالی است که قبل از نقل مکان به واحد مسکونی به صاحبخانه می پردازید. ممکن است به اندازه اجاره یک ماه باشد. در واقع، این می تواند هر مبلغی باشد که صاحبخانه شما تصمیم می گیرد آن را از شما بگیرد. اگر در مدت اجاره به مسکن آسیب وارد کنید، صاحبخانه مبلغ ودیعه خسارت را برای پرداخت هزینه تعمیرات واحد نگه می دارد (اگر هزینه خسارت بیش از مبلغ سپرده شما باشد، مسئولیت پرداخت آن بر عهده شما خواهد بود).اگر به مسکن آسیبی نرسانید، صاحبخانه مبلغ ودیعه خسارت را در پایان مدت اجاره به شما برمی گرداند.

🔺 چگونه مسکن خصوصی پیدا کنیم:

دانشگاه یا کالج شما ممکن است یک دفتر مسکن داشته باشد که به دانشجویان کمک می کند مسکن پیدا کنند. اتحادیه دانشجویی یا انجمن دانشجویی در محوطه دانشگاه یکی دیگر از منابع خوب اطلاعات است. آنها ممکن است یک لیست آنلاین خود اطلاعات مسکن خصوصی در نزدیکی محوطه دانشگاه را ،  ارائه دهند.همچنین می توانید روزنامه های محلی، Kijiji یا Craig’s List یا سایر سایتهای جستجوی مسکن را برای یافتن محل اقامت بررسی کنید. توجه داشته باشید که: کانادایی هایی که دارای ملک در نزدیکی محوطه های دانشگاهی بزرگ هستند، ممکن است اتاق ها یا آپارتمان هایی را در خانه خود به دانشجویان اجاره دهند.
ساختمان‌های آپارتمانی که مخصوص اجاره به دانشجویان هستند،اغلب در نزدیکی محوطه دانشگاه و دانشگاه وجود دارند.


🔺 هزینه های مسکن خصوصی:

مسکن خصوصی به هیچ وجه توسط دانشگاه یا کالج شما کنترل یا بازرسی نمی شود. قیمت و کیفیت آنها می تواند متفاوت باشد، بنابراین قبل از امضای قرارداد اجاره، حتماً یک قرار ملاقات برای مشاهده مسکن تعیین کنید. در اینجا چند نکته برای کمک به برنامه ریزی برای هزینه مسکن آورده شده است:
برای اجاره یک اتاق در یک خانه، انتظار می رود از 400 تا 800 دلارکانادا بپردازید. هزینه ممکن است کمی بیشتر و شامل غذا باشد چنانچه صاحبخانه یک وعده غذایی را هم به اتاق اضافه کند.  
یک آپارتمان در یک برج ممکن است بسته به شهر یا شهری که در آن زندگی می کنید و تعداد اتاق های آن، 900 تا 2000 دلار کانادا هزینه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که می توانید با اشتراک آپارتمان با سایر دانشجویان هزینه های خود را کاهش دهید. در شهرهای بزرگ مانند تورنتو و ونکوور، اجاره آپارتمان رایج است. اجاره آپارتمان بسته به تعداد اتاق خواب، محله و قدمت ساختمان در این شهرها می تواند بین 900 تا 3000 دلار کانادا در ماه هزینه داشته باشد.

🔺   برخورد با صاحبخانه:
زمانی که اجاره نامه ای را برای اجاره یک اتاق، آپارتمان یا نوع دیگری از مسکن امضا می کنید، در حال عقد قرارداد قانونی با صاحبخانه هستید. هر کدام از شما تعهدات خاصی خواهید داشت.

صاحبخانه شما موظف است:
ـ خانه خود را در وضعیت خوبی از تعمیر نگهداری کند.
ـ ارائه خدمات آب و برق (گرما، برق و غیره) که در اجاره نامه توافق شده است
ـ بدون طی مراحل قانونی صحیح اموال خود را به اجاره نگذارد.

به عنوان مستاجر، از شما انتظار می رود:

ـ اجاره خود را به موقع پرداخت کنید
ـ واحد اجاره ای خود را تمیز نگه دارید
ـ از ایجاد هر گونه خسارت خودداری کنید و هزینه تعمیر هر گونه آسیبی که ایجاد می کنید را بپردازید
ـ در صورت وجود مشکل جدی که نیاز به تعمیر یا سرویس دارد، در اسرع وقت با صاحبخانه خود تماس بگیرید

ـ به صاحبخانه اجازه دهید تا برای تعمیر به فضای شما وارد شود (با اطلاع قبلی)

🔺 اکثر صاحبخانه ها از شما انتظار دارند که اجاره را با چک پرداخت کنید و ممکن است از شما بخواهند که 10 یا 12 چک ارائه دهید تا تمام مدت اجاره شما را پوشش دهد. به این دسته چک های پس از تاریخ می گویند. صاحبخانه ها پرداخت با کارت اعتباری را قبول نمی کنند.

🔺 مالکان ممکن است قوانین و شرایط مختلفی را به اجاره نامه اضافه کنند. به عنوان مثال، اجاره نامه ممکن است بگوید شما نمی توانید در آپارتمان یا بالکن خود سیگار بکشید. برخی از ساختمان ها به حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه اجازه می دهند، در حالی که برخی دیگر اجازه هیچ حیوان خانگی را نمی دهند. قبل از امضای قرارداد اجاره نامه را با دقت بخوانید. یک کپی بخواهید.

صاحبخانه همچنین وظایفی دارد، مانند :
خوب نگه داشتن مسکن
در مواقع اضطراری، صاحبخانه ممکن است بدون درخواست اجازه از شما وارد خانه شما شود. در غیر این صورت، صاحبخانه نمی تواند بدون ذکر دلیل و اطلاع قبلی وارد شود.
اگر صاحبخانه نیاز دارد که شما محل را تخلیه کنید، 60 روز اخطار لازم است.

🔺 اگر با صاحبخانه خود مشکل دارید، دفتر مسکن در کالج یا دانشگاه شما ممکن است مشاوره حقوقی رایگان یا کم هزینه ارائه دهد. آنها مطمئناً می توانند به شما در مورد اینکه از کجا کمک حقوقی دریافت کنید راهنمایی بدهند.
هر استان و منطقه قوانینی دارد که بر روابط مالک و مستاجر حاکم است. به عنوان یک دانشجوی بین المللی، شما توسط آن قوانین محافظت می شوید.